BloggProffs

Krig mellan hårt ochmjukt

Bageriföretaget Pågen stämmer Wasabröd inför Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. Pågen kräver att Wasabröd, vid vite på en halv miljon kronor, ska förbjudas framställa mjukt bröd som ohälsosamt i förhållande till Wasa knäckebröd.

Wasabröd har i två år drivit en reklamkampanj som bygger på att framställa mjukt bröd som ohälsosamt i förhållande till Wasa knäckebröd. Pågen menar att kampanjen förts under både vilseledande och misskrediterande former, där man inte ens har dragit sig för att jämföra mjukt bröd med godis eller beroendeframkallande droger. Det är reklam som strider mot marknadsföringslagen enligt Pågen.

? Det är djupt oseriöst när man lättsinnigt försöker förmå konsumenterna att ändra sina brödvanor utifrån ett bantningsargument. Dessutom underminerar Wasabröds reklam det långsiktiga arbete för folkhälsan som bland andra Livsmedelsverket driver, säger Pågens VD Mats Hallkvist.

Branschföreträdaren Brödinstitutet, som bl.a. Wasabröd står bakom, behandlar i en skrift allehanda brödfrågor, inklusive frågan ?Är hårt bröd nyttigare än mjukt??. Svaret är ett entydigt nej.

Företrädare för brödbranschen har vid flera tillfällen men utan framgång anmodat Wasabröd att sansa sig i sin marknadsföring. Det är därför som Pågen nu till slut vänder sig till Marknadsdomstolen. Pågen och många andra bageriföretag vill långsiktigt stärka svenska folkets förtroende för bröd ? både mjukt och hårt bröd ? som en viktig och nyttig näringskälla i den dagliga kosten.

Lämna en kommentar


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu